Eminescu într-o viziune magistrală

Izvoarele cărții

Înainte de orice, scopul unei cărți este

să te facă să gândești

Honoré de Balzac

moraras_mihaiRecent rafturile Centrului Academic Internațional Eminescu au fost completate cu un volum de excepție, pe care-l prezentăm în cele ce urmează.

Acest studiu fundamental, care cuprinde două capitole: Cartea vieții lui Mihai Eminescu – tabel cronologic analitic și Spectacolul ontologic al rimei eminesciene semnat de academicianul Mihai Cimpoi, a apărut la prestigioasa editură Biblioteca din Târgoviște, autorul precizând că: „prezentul tabel cronologic este scris la îndemnul acad. Eugen Simion, care s-a arătat nedumerit de neexistența unei descrieri documentare a vieții lui Eminescu într-o formă mai extinsă (40-50 de pagini) pe interpretare nouă, originală”.

Exegetul precizează că până la data definitivării volumului menționat s-au mai scris multe tabeluri, dar în majoritatea cazurilor extrem de sumare, acestea limitându-se la faptele crestomatice (s-a născut – a studiat – a scris – a ocupat posturi etc.), domnia sa referindu-se chiar la „Viața lui Mihai Eminescu” a lui G. Călinescu. Explicația ar fi următoarea: actualul Tabel cronologic e un letopiseț ce corespunde unei obiectivități maxime, fiind axat pe date documentare a vieții și operei nefericitului nostru poet național.

Însuși titlul apariției editoriale presupune în introducerea „Argument” că ea este o continuare, o formă de CV, dar în altă dimensiune și cu alt conținut, întocmit la vremea lor de către reputații eminescologi D. Vatamaniuc, I. Crețu, D. Murărașu, S. Horvat, P. Vintilă, iar studiile documentare mai noi ale lui N. Georgescu și Th. Codreanu au schimbat această optică, în felul ei schematică.

În acest sens îl recităm pe domnul academician: „Cartea vieții devine carte a unui imperativ deontologic, pe care ni-l adresăm programatic”. Iar această readresare începe chiar cu 15 ianuarie 1850, când la Botoșani se naște Mihai Eminescu, cronologie, care an de an ne duce până la 15 iunie 1889, când marele poet moare în dimineața acestei zile la ospiciul Caritas.

Volumul în cauză cuprinde și cel de al doilea capitol Spectacolul ontologic al rimei eminesciene. În subcapitolul „Perspectiva sonoră modernă a rimei” Mihai Cimpoi face o constatare de ordin general: „În contextul desconsiderării a ceea ce constituie măreția artei versificării din antichitate și după epoca modernizării, a vorbi despre rima eminesciană astăzi pare un anacronism, o cantonare într-o optică veche, certată cu noutatea epistemologică”. Drept argument a acestei supoziții urmează:

 „Rima excepțională, ingeniozitatea lexicală sporește muzicalitatea care constituie secretul poeziei lui Eminescu, îl ajută să rostească esențial ființa”, fiind concludente următoarele subcapitole: Jocul mirific al rimei; Ce e cantitatea silabică; Lumea cu manuscris muzical; Parietatea rimei eminesciene; De ce totuși rima eminesciană; Unitatea unor rime eminesciene; Rima eminesciană și rima barbiană”.

Pentru a concluziona ceea ce se conține programatic și estimativ în cele reflectate în rima eminesciană (un miracol al cărții eminesciene) reproducem încă o aserțiune a ilustrului nostru cărturar: „Eminescu, văzând lumea ca Manuscris muzical, adică cercetând Dicționarul de rime, la care a lucrat, practic toată viața, având un număr de 120 mii de cuvinte-rime, cele 20 de mii selectate le-a utilizat în poeziile sale”.

NOTĂ: Adăugăm aici că cele două capitole ale cărții în cauză: Cartea vieții lui Mihai Eminescu – tabel cronologic analitic și Spectacolul ontologic al rimei eminesciene sunt parte indispensabilă a „Dicționarului enciclopedic Mihai Eminescu” ediția a-II-a 2018.

Mihai MORĂRAȘ

Centrul Academic Internațional Eminescu

Publicare și cules computerizat: V. Sîrbu

 

 

 

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s