ION DAGHI LA 85 DE ANI

Ana SÎRBU

         O rază de Luceafăr eminescian l-a matriciat pe acel, care se născuse în România, la data de 16 august 1936, în comuna Olișcani, județul Orhei, care urma a deveni cel mai valoros eminescolog-cromatician al neamului românesc.

        Pentru a ajunge să poată decripta cromatica din versurile eminesciene, Ion Daghi și-a perfectat talentul începând cu Școala Republicană de Arte Plastice din Chișinău (1952 – 1960) ghidat de profesorii R. Ocușco și I. Necitailo, apoi a continuat studiile la Academia de Arte și Design în orașil Harkov, Ucraina (1962 – 1967), îndrumat fiind de profesorii-maeștri V. Ermilov și T. Zubari și alții. Muncind intens în dimensiunea cromatică, începe a practica pictura de șevalet.

            Stele și luceferi se oglindeau în bobițele de pe fruntea maestrului, formând râuri prin străduința inimii și a sufletului, înșiruind enigmatice amestecuri de culori pe pânzele devenite picturi – pe care le organiza în numeroase expoziții republicane și internaționale. Astfel – prin râvna urmată de multă-multă muncă, ajunge a fi Membru titular al Uniunii Artiștilor Plasticieni din Republica Moldova și Doctor în pedagogie, conf. universitar.

            Începând din anul 1965, activează în Arta Monumentală, executând diferite lucrări din mozaic, vitralii și pictură murală. O lucrare de excepție – întitulată „Omul și Natura” – este și în Muzeul de Etnografie și Istorie Naturală (din Chișinău).

           A ținut (și mai ține încă) prelegeri în universitate, timp, mai bine de 60 de ani, aducând studenților informații utile despre:

  • istoria evoluției artistismului plastic;
  • conținutul uman al artistismului; morfologia limbajului plastic;
  • efectul perceperii vizuale;
  • energia gândirii creatoare;
  • bogăția bagajului de cunoștințe;
  • rafinamentul dibăciilor mâinilor;
  • potențialul voinței psihilogice;
  • finețea gustului estetic;
  • sentimentul spiritual al sufletului;
  • valorificarea artistismului plastic;
  • tinerii în creația artistică și multe-multe aspecte importante pe care domnia sa nu doar le-a adus generațiilor tinere, ci le-a studiat singur întru emplementarea ideilor novatoare.

           Implicarea în cercetare și practicarea stilurilor pedagogice și participarea la numeroase expoziții și saloane internaționale, inclusiv la simpozioane internaționale cu probleme practice și teoretice de pedagogie, îl motivează pe neobositul profesor Ion Daghi să structureze o sistemă proprie de predare, cu accentul pe punctele de reper pe care domnia sa le-a sesizat a fi drept cele mai importante în acest domeniu – cu aranjarea consecutivă a metodelor axiologice, științifice și praxiologice; a funcțiilor cognitive și formative, motivaționale și operaționale; a limbajului, etc.. Această sistemă metodologică împărțită pe compartimente – pe care îmi permit a o numi „Sistema Daghi” – este rezultatul muncii asidue în pedagogie, pe parcursul mai multor decenii și include o bună strategie de predare în procesul de pregătire a tinerilor specialiști în artă și design.

            Stăpânește cu excelență abilități lingvistice de exprimare și explicare a nuanțelor delimitative. La rugămintea de a povesti despre „sistemul propriu de predare”, Domnul Profesor intervine cu o corecție blândă, părintescă: „Nu e „sistem”, e „sistemă”. Sistemul include tehnică, mașinării: de exemplu este sistem de irigare, sistem de supraveghere și altele, dar de predare, se numește „sistemă”.”. Rari Profesori cu asemenea vocație – atenți la fiecare nuanță, chiar și de exprimare. Cu o atenție și o grijă mai mult părintească! Asta este imaginea unui adevărat Învățător!

          Pe lângă măiestria pedagogică, Ion Daghi și-a consacrat timpul și harul nu doar picturilor, cum am menționat, dar a muncit la numeroase lucrări în Arta Monumentală. Nu mă voi opri a le numi pe toate, căci sunt multe la număr, dar le voi menționa pe cele mai mărețe, spunând cu mândrie că, și ornamentele bizantine din pictura parietală a Mănăstirii Căpriana – satul de baștină a subsemnatei – aparțin acestui uns al Domnului – Ion Daghi.

           Alte lucrări excepționale (în toate colțurile lumii) sunt:

  • Pictura parietală „Istoria satului” în comuna Moara de Piatră, Drochia;
  • Vitraliu mat Instrumente muzicale”, Colegiu muzical „Ștefan Neaga”, orașul Chișinău;
  • Vitraliu chromatic „Covoarele Moldovei” EREN, orașul Moscova, Rusia;
  • Vitraliu chromatic „Dulceața nectarului”, orașul Florești, Rep. Moldova;
  • Pictura parietală „Istoria curentului electric”, Blocul didactic Mordglavenergo, oeașul Chișinău;
  • Mozaic bizantin, frontonul bisericii Sfântul Nicolae, orașul Basarabeasca, Rep. Moldova;
  • Pictură și mozaic în localul „Vinurile Moldovei”, Cricova, Rep. Moldova;
  • Pictură parietală „Tăria viței”, Muzeul Fabricii de Ciniacuri, orașul Tiraspol, Rep. Moldova;
  • Pictură parietală în Internet Club, orașul Chișinău;
  • Mozaic „Razele dimineții”, orașul Coblevo, Ucraina;
  • Mozaic „Sala voievozilor”, Școala „Meșterul Manole”, orașul Chișinău.

        Profesor-maestru și Maestru în ale cromaticii, Ion Daghi a fost cunoscut, apreciat peste tot, iar lucrările sale a a juns a înfrumuseța atât Colecțiile de Stat și particulare, cât și pe cele publice.

         Astfel, multe din aceste capodopere au ajuns să completeze:

  • Muzeul Național de Arte Plastice, Chișinău, Moldova;
  • Muzeul de Etnografie și Istorie Naturală, Chișinău, Moldova;
  • Muzeul de Expoziție a lucrărilor Metodice, Chișinău; Muzeului Fabricărilor de Coniacuri, Tiraspol;
  • Muzeul Mihai Eminescu , Iași, România;
  • Galeria de Arte Plastice, orașul Moinești, România;
  • Galeria de Arte  „Casa Cărții”, Iași, România;
  • Colecția Fondului Plastic Republican, Chișinău, Moldova;
  • Colecția Fondului Metodic, Academia de Arte Plastice și Design, Harkov, Ucraina;
  • Colecția „Grigore Derviz”, Moscova, Rusia;
  • Colecția Casei „Limba Română”, Chișinău, Moldova;
  • Colecția „Pinacoteca Municipală”, Chișinău, Moldova;
  • Colecția „Elizaveta și Gheorghe David”, Târgu-Mureș, România;
  • Colecția „Onisifor Ghibu”, Chișinău, Moldova și alte colecții publice și private din Moldova, România, Germania, Franța, Italia, Belgia, Rusia, Israel, Arabia Saudită, Spania, etc..

       Lucrările sus menționate, precum și scrierile Domnului Profesor  – care are o mulțime de publicații în limba română și rusă, cărți și articole – i-au adus lui Ion Daghi premii și distincții binemeritate:

  • Premiul „Teiul de Aur”, orașul Botoșani, România;
  • Premiul Uniunii Artiștilor Plastici din Republica Moldova;
  • Medalia „Excelență în muncă” din URSS;
  • Medalia „Eminent al URSS în instruirea cadrelor didactice”;
  • Medalia „Veteran al Muncii” din Republica Moldova;
  • Premiul Ministerului Culturii al Republicii Moldova;
  • Medalia „Meritul civic”, Președinția Republicii Moldova;
  • Premiul Ministerului Culturii Artiștilor Plastici din Republica Moldova;
  • Premiul Uniunii Artiștilor Plastici din Republica Moldova;
  • Medalia „Mihai Eminescu”, Președinția Republicii Moldova;
  • Ordinul „Gloria Muncii”, Uniunea Artiștilor Plastici, Președinția Republicii Moldova.

       E clar că, aceste distincții, precum și alte momente de recunoștință care justifică munca marelui maestru în cromatica universului, sunt prea puține pentru aprecierea nivelului și talentului Pedagogului și Pictorului Ion Daghi. Prin originalitatea sa și prin capacitățile de decriptare a culorilor din versurile eminesciene, a semănat în lume cele mai enigmatice combinațiuni cromatice, întru bucuria iubitorilor de adevăr și admiratorilor de artă plastică originală.

        Cultura științifică și de căutare continuă a lui Mihai Eminescu, l-au inspirat pe Ion Daghi să aducă întru ființă imagini celeste de o transcendență uluitoare, iar talentul cu care Creatorul l-a hărăzit, i-a fost ajutor întru redarea cromatică miraculoasă ale acestor imagini, ce reflectă adâncurile metafizice și ciclicitatea vedică înmagazinate în scrierile poetului. Dacă dorește cineva să admire cu ochii viziunile marelui poet, atunci să contemple picturile eminesciene ale pictorului Ion Daghi, deoarece acestea redau o altă lume, pe care Eminescu a creat-o, iar pictorul a vizualizat-o citindu-i versurile.

         Într-un dialog pictorul ne-a povestit și despre profesorii de la Universitatea Orientului Apropiat, orașul Nicozia, care au cumpărat a treia parte din eminesciană plastică – ciclul filosofic, pentru a deschide la ei un micromuzeu eminescian.

Ce frumos!!!

https://www.youtube.com/watch?v=JOGA9ORhtWU&list=PL7sX99_PV6kLqblby8cagbKO2gEMQ4MUK&index=3

(puteți viziona dialogul pe YouTube, accesând ,,Popas eminescian cu Ion Daghi”)

      Profunzimea adevăratului mesaj al picturilor eminesciene realizate de Ion Daghi, poate fi înțeles, doar în măsura în care admiratorul a citit și a pătruns scrierea lui Eminescu, altfel, va privi și va admira picturi originale, uitându-se doar la pânza îmbrăcată în culori frumos combinate, fără să treacă dincolo de… prin expresia cea mai înaltă a adevărului transcendental din faimoasă alcătuire cerească, eminesciană, dimensiunile căreia le putea așterne pe pânză doar un spirit creator de înaltă cultură cromatică, într-o continuă sinteză a valorilor de noblețe eminesciană. Pentru asta s-a născut Ion Daghi!

      Mulțumim lui Dumnezeu pentru că ne-a binecuvântat cu acest Dar, care a știut să transfigureze poeziile în culori și cu prilejul împlinirii onorabilei vârste de 85 de ani, aducem felicitări și urări de toate bune, sănătate și putere, marelui maestru în cromatica eminesciană – Ion Daghi!

    Vă dorim, maestre, multă sănătate, forță creatoare, inspirație, putere și discipoli talentați!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s