Cărțile și cititorii într-o competiție intelectuală

Cărțile nu vor muri niciodată, ele fiind stejarii milenari ai neamului cititorilor de pretutindeni. Anume cartea îmbină capacitatea de a fi prieten, învățător, confident și muză a creației. Doar citind, inima și cugetul învață să facă diferența între ficțiune și realitate. Involuntar, omul este pus în situația de a judeca trăiri și sentimente, conjuncturi și fapte menite să-l formeze, să-i determine principiile de viață.

Starea de bine și frumos în clipa când trăiești povestea unui protagonist este o urmare a faptului că lectura reprezintă un foc ce arde mucegaiul prostiei ordinare, ca mâine să răsară mugurii analizei, perfecțiunii, meditației și experienței.

Acesta a fost și rămâne a fi dezideratul Programului de lectură „Chișinăul citește”, inițiat de Biblioteca Municipală „B. P. Hasdeu”, acum cincisprezece ani. Vârsta adolescenței, frumoasă plină de vise și căutări, acumulare de informații, formare a personalității prin cultură, lectură, cercetare și cunoaștere. Formare a concepțiilor și principiilor de viață, tendințe de schimbare spre mai bine și nou.

Pentru realizarea acestor obiective, Biblioteca Municipală „B. P. Hasdeu”, anul acesta, 2019 a decis să schimbe macazul și să aplice o altă modalitate de organizare și desfășurare a Programului de lectură „Chișinăul citește”.

Ringul intelectual, ca o formă de dezbatere literară, o competițiie intelectuală între două echipe. O duielare între carte și cititor. Aici îmi propun să expun câteva gânduri, momente-explicații din regulamentul de organizare a „Ringului intelectual”. Competiția intelectuală, în special, pune accentul pe tehnici de analiză a cărții, utilizând strategii interogative: întrebări analitice și de interpretare a textului.

Această metodă de lecturare, cunoaștere și înțelegere a cărții, contribuie la formarea competențelor de gândire creativă și critică, dezvoltă abilități de comunicare și socializare a participanților.

Centrul Academic Internațional Eminescu i-a revenit responsabilitatea pentru organizarea Ringului intelectual în baza romanului modern „Grădina de sticlă” scris de Tatiana Țâbuleac.

Simona Șova menționează între altele: „În roman autoarea povestește despre o lume aflată pe granița mișcătoare dintre coagulare și dezagregare, dintre Rusia și Europa, dintre luptă și fatalitate. „Grădina de sticlă” este în mai multe feluri, romanul unei întregi generații feminine și al unei povestioare pe cât de autentice, pe atât de surprinzătoare.”

Acest roman povestește destinul unei copile de doar 7 ani, înfiată, sau cumpărată de la un orfelinat sătesc, pentru a-i oferi o viață mai bună, or pentru a o exploata prin muncă în scopuri personale, o fată care este adusă într-un mediu multicultural și multelingvistic, care se educă între două limbi și două culturi în anii când se schimbă frontierele și sistemele politice.

Moderatoarea evenimentului doamna Larisa Arseni le amintește participanților la Ringul intelectual regulile desfășurării competiției. Se face tragerea la sorț, se stabilesc echipele și se așează la locurile stabilite din timp. După aceea membrii echipelor fac cunoștință, aleg liderii și titlul echipei.

Echipa I – „Caleidoscopul” (o jucărie pe care protagonista o salvează, de a nu fi strivită de mașini chiar  cu pretul vietii) și „Limba” (care plasează protagonista între două limbi – rusă și moldovenească și într-o luptă perpetuă).

S-au confecționat chipiuri în culorile tricolorului pe care moderatoarea le-a cerut participanților să le comenteze la sfârșitul ringului menționând semnificația lor. S-au dat comentarii foarte ingenioase, cu tentă politică, istorica și filozofică.

Participanții – reprezentanți selectați de   filialele de la Botanica („Titulescu”, „Traian”, „Ștefan cel Mare”, CAIE), cititori avizati, devotați și mai ales cei care au citit cartea cu multă atenție. Ringul a fost axat în special pe conținutul cărții. 50 de întrebări au elucidat în mare parte cele mai importante momente, idei și probleme cu care se confruntă protagonista romanului pe nume „Lastocica”.

 Filiala „Ștefan cel Mare” – Lidia Ioncu, pensionară; Baciu Feodosia, învățătoare la Școala-grădiniță nr. 152 „Pas cu Pas”.

Filiala „Traian” – Vrabie Elena, Vasilachi Romana, studente la Colegiul Pedagogic „Alexei Mateevici” din Chișinău;

Filiala „Titulescu” – Voica Mia și Guțuleac Dana, eleve la Gimnaziul Teoretic „Nicolae Haralampie Costin”.

Filiala CAIE – Gonța Irina, profesoară de limba și literatura română, la LT „Mihai Eminescu”, grad didactic I; Popov Silvia, profesoară de limba și literatura română la Centrul de Excelență în Educația Artistică „Ștefan Neaga”, grad didactic superior; Beloconi-Apolonic Olga, profesoară de limba și literatura română la LT „Mircea cel Bătrân”, grad didactic II; Speian Iulia, Specialist superior în serviciul juridic, Pretura Botanica, cititoare fidelă a bibliotecii.

Echipa „Caleidoscop a acumulat 25,5 puncte, iar Echipa „Limba” – 24,5, câștigătoare a ieșit Echipa I.

            Au asistat circa 28 de susținători, elevi, profesori, bibliotecari și alți cititori…

            Au arbitrat: Sîrbușan Galina, profesoară de limba și literatura română, grad didactic superior, Harti Vera, șef sector, grad I, filiala CAIE.

Înainte de a începe ringul propriu zis moderatoarea a prezentat cărțile din Programul de lectură „Chișinăul citește” care au fost citite și discutate pe parcursul a cincisprezece ani și pe care le-a înserat într-o expoziție frumos amenajată. A făcut o incursiune în istoricul acestui Program de lectură „Chișinăul citește”, care pe parcursul a 15 ani a promovat mai mult de 40 de cărți a autorilor autohtoni și a educat mii de cititori, fapt care ne bucură și ne dă puteri să mergem mai departe.

            A fost un ring intelectual deosebit în conformitate cu regulamentul, moderat și arbitrat corect și profesionist (opinia Silviei Popov), iar sugestia dânsei a fost pentru viitor: echipele să fie selectate după profesie, vârstă, etc.

Au fost câteva propuneri din partea celor prezenți,  rferitoare la formularea întrebărilor: Să fie mai puține la număr, să nu fie așa mare discordanță între ele ca și conținut. Trebuie  formulate echivalent după complexitatea lor.

 La finalul „Ringului intelectual” s-au făcut totalurile,  s-au înmânat diplome. Un moment emoționant ni l-au creat elevii de la Școala de Arte „Alexei Stârcea” cu un program artistic select.

Ansamblul de naiști, diriguit de profesorul Eugen Albu, maestru de concert Gheorge Crețu ne-au bucurat cu melodia „Sanie cu zurgălăi”. Bogdan Rotaru, elevul profesoarei Larisa Ungureanu a interpretat cu multă măiestrie și artistism cântecul „Gigoraș cu pălărie”. Cu același artistism și pasiune elevul Sandu Covrig a interpretat cântecul „Hai la horă, măi flăcăi”. Vlada Castraveț  și Irina Gaiceanu au interpretat în duiet la vioară o creație de Oleg Negruță „Parafraz”. O frumoasă surpriză ne-a făcut elevul profesorului Petru Știuca, Adrian Cucoș interpretând la accordeon o lucrare de divertisment din A. Wossen „Flick – flack”

Responsabil și moderator Larisa Arseni,

Maestru în artă, bibliotecar.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s